Kundetilfredshedsundersøgelse får dit firma på rette kurs

Hvis du driver virksomhed, så ved du måske allerede hvad en kundetilfredshedsundersøgelse kan hjælpe dig med. Tilfredse kunder er nemlig en af de vigtigste faktorer når du driver forretning.

Hvad kan en kundetilfredshedsundersøgelse?
Som forretningsdrivende er det ganske vigtigt at din virksomhed kører godt hele vejen rundt. En måde du kan måle nogle parametre på er via en kundetilfredshedsundersøgelse. Den går, som ordet siger, ud på at undersøge tilfredsheden af sine kunder. Du kigger simpelthen nærmere på, hvor tilfredse dine kunder er på bestemte parametre. Det kan være købs oplevelsen, udseendet af butikken, imødekommenhed og hjælpsomhed fra personalet, returnering og service niveau, for at nævne blot nogle af dem.

Hvilke parametre der er vigtigst når en kundetilfredshedsunderøgelse foretages, afhænger af hvilken slags forretning der er tale om. Hvis din virksomheds koncept går ud på at sælge varen billigt til kunden, så er der typisk nogle områder hvor I er nødt til at have lave omkostninger. Det kan f.eks. være på servicedelen. Det kan være at I vælger ikke at bruge ret mange ressourcer på at uddanne jeres personale i product knowledge, kundehåndtering mm. Her skal der så måles på om de lave priser er nok til at kunden ikke vælger den dyrere, men mere servicemindede konkurrent.

Hvor er det vigtigst at dine kunder er tilfredse?
Det er vigtigt at afgøre hvilke parametre du vægter højest. Måske viser det sig at være en dårlig strategi at bruge få ressourcer på kundeservice. Det kan være at der så er andre parametre det vil være mere fordelagtigt at bruge færre ressourcer på. Regnestykket skal jo gå op i sidste ende, og en kundetilfredshedsundersøgelse hjælper jer med at spore jer ind på hvilke parametre der er vigtige for dine kunder. Måske det istedet er de fysiske omgivelser der skal spares på.

Det kan altså være at jeres kunder ikke vægter en indbydende, rummelig og overskuelig butik lige så højt, så længe de får varen til en billig pris og en fornuftig kundeservice. Ofte kræver det noget trial and error for at finde frem til hvilke parametre der er vigtigst og hvilke der kan prioriteres lavere. Derfor er det en god ide at have dine kunder inde over den process relativt ofte. Det kan gøres på flere forskellige måder. Som regel hyres et ekstern bureau til at udarbejde og udføre undersøgelsen. Som virksomhed er du med til at vælge om det skal være telefonisk, online, ude foran din butik eller på andre måder.