Du har måske allerede kendskab til hvordan et pos system fungerer, hvis du arbejder med salg og e-commerce. Hvis ikke det er et felt du ved ret meget om, kan det godt betale sig at læse med i indlægget her – særligt hvis du gerne vil arbejde med retail, e-commerce og salg.
Kend dit pos system
Vil du gerne arbejde med e-commerce, salg og retail? Så kommer du med stor sandsynlighed til at arbejde med et pos system. POS står for point of sale, og er det system som du bruger til at sælge dine varer igennem. Sådan rent basalt kan du kalde det din kasse terminal. Det er dog mere end det. Måske har du dit pos system koblet op til Shopify. I så fald kan du uploade varer til Shopify som du vil kunne se både på e-commerce siden og på kasseterminalen i din fysiske butik.
Mange forretninger bruger efterhånden ipads som deres kasseterminal. Har du dit pos system koblet op på den, kan dine salg ske direkte fra ipaden. Systemet registerer så at en vare er blevet solgt og at der derfor er én mindre i lagerbeholdningen. Det er en rigtig god og overskuelig måde at have et overblik over dit vare sortiment på. Du kan nemt se hvad der er på lager i din butik, men også hvor mange du har af hver varegruppe på din webshops lager.
Den bedste oplevelse for personale og kunder
Vi gider ikke et system som er besværligt. Det skal helst vore nemt at navigere i for de ansatte, og det skal også være nemt for kunden at gennemføre sit køb i dit pos system. Det er det som regel ved at du har en kort terminal koblet op til dit point of sale på ipad’en. I systemet kan du også lynhurtigt tjekke op på størrelser, styles og farver, så du ved om en vare er på lager, før du går ned og leder efter den til en kunde. Hvis ikke varen er på lager, så har du den måske på lager på din webshop, og kan på den måde vejlede kunden til at købe varen derfra.
I dit pos system kan du nemt finde de ordrer som er blevet genneført, samt se statistikker over returneringer, brug af gavekort, kontant modtagelser, units per transaction, gennemsnitlig ordrer værdi samt brutto og netto salg for dagen, ugen eller måneden. På den måde kan du nemt og sikkert få overblik over hvad der sælger godt, hvilke dage du typisk sælger mest, hvor mange byttepenge du bør have liggende osv.